آشنایی با دکتر عزت الله دهقان

سیری در اندیشه های علوم انسانی اسلامی

آشنایی با دکتر عزت الله دهقان

سیری در اندیشه های علوم انسانی اسلامی

گذری بر اندیشه ها:

 

«نون و القلم و ما یسطرون»

  • خداوند در این آیه به قلم قسم خورده است. معمولآ در دو مورد قسم می‌خورند. برای بیان اهمیت یک شی و گاهی برای بیان تقرب آن شی. در این آیه، هر دو مورد را می‌توان یافت. همچنین در روایات، آمده است که چون قلم، سمبل علم و کتابت و پیامبر شاخص‌ترین فرد در این زمینه است، پس پیامبر خود قلم است.
  • سرنوشت انسان به‌وسیله قلم، رقم خورده است.
  • در روایات بیان شده، دین و دنیای مردم در دو چیز تبلور می‌یابد. شمشیر که سمبل حکومت است و قلم به‌عنوان ابزار عقل و علم. تمام این نشانه‌ها، به‌دلیل ارزش قلم است. اگر خداوند به قلم سوگند خورده، به‌جان گردانندگان آن قسم خورده است.

 

 

  • دین اسلام تنها دین الهی است که محدود به زمان و مکان نیست و گستره آن یک گستره نهایی به شمار می‌رود.

  • دین اسلام تمام جنبه‌های زندگی فردی و اجتماعی را مورد توجه قرار داده است و امروزه اسلام یک دین سیاسی است و جنگ‌طلبی در اسلام یک افسانه است و هیچ‌گاه مسلمانان آغازگر جنگ نبوده‌اند.

  • در برنامه‌های پیامبر شاهدیم که همواره بر اشتراکات ادیان الهی تاکید شده که این می تواند در سیاست خارجی جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

 

 

  • دعای روز و شب ما این است که از معلمان و فرهنگیانی باشیم که براساس آیه شریفه «اقراء باسم ربک» قرائتمان و تدریسمان باسم رب و درجهت مرضات وی باشد.
    «انما یریدالشیطان ان یوقع بینکم العداوه والبغضاء» این شیطان است که شما را وادار به افتراق و پراکندگی می نماید و الا جهان، جهان وحدت، خدای عالم واحد، انبیاء همه ازطرف یک خدا، کتب آسمانی همه ازطرف یک خدا و انسان ها همه بنده یک خدا هستند و به قول مرحوم کاشف الغطاء اساس و بنیان اسلام بر دو کلمه است: (کلمه توحید و توحید کلمه) ندای الهی دعوت به توحید و نوای اهرمن فراخوان به سوی پراکندگی است.

ز فکر تفرقه بازآی تا شوی مجموع
به حکم آنکه چو شد اهرمن سروش آمد

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
گمنام چهارشنبه 21 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 08:46 ب.ظ

با سلام
این وب می تواند خیلی بهتر از الان باشد
هم در بحث آثار دکتر دهقان و هم اندیشه های سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،علمی،و...ایشان
در ضمن می خواستم بگویم همه نظراتی که در این وب نوشته می شود را بازبینی فرمایید
با تشکر از شما خادمین به اسلام و مملکت اسلامی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد