آشنایی با دکتر عزت الله دهقان

سیری در اندیشه های علوم انسانی اسلامی

آشنایی با دکتر عزت الله دهقان

سیری در اندیشه های علوم انسانی اسلامی

آثار

فهرست اجمالی کتب و مقالات دکتر دهقان

1- » ولایت فقیه حکومت خدا بر مردم «

          این  کتاب اثبات ولایت فقیه در سطح دانشجویی است. در این کتاب بعد از اثبات ضرورت حکومت در زندگی اجتماعی انسان و مقایسه انواع حکومتها , نظام ولایت فقیه , با توجه به لزوم فقاهت و عدالت برای حاکم اسلامی به عنوان حاکمیت دانش و عدل و با عنایت به نشات گرفتن این ایده از قرآن و حدیث و عقل و اجماع حکومت خدا بر مردم و بهترین نوع حکومت معرفی شده است. این کتــاب در سال 1360 در تهران چاپ شده است.

2- » پیدایش وهابیه و عقائد وهابیان «

          این کتاب ایده وهابیت را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و ثابت کرده است که این گروه اصالت دینی و مذهبی ندارد و ساخته و پرداخته وزارت مستعمرات بریتانیا یعنی انگلیس کنونی است.

          محمدابن عبدالوهاب موسس این فرقه توسط مستر همفر از ماموران برجسته وزارت خارجه انگلستان تربیت شده است. همراهی و همکاری همفر و محمدابن عبدالوهاب با محمدابن سعـــــــود جد اعلای آل سعود باتوجه به کمک های مالی انگلستان باعث تقویت وگسترش وهابیت گردید.

          در قسمت دوم این کتاب عقائد وهابیه براساس آیات و روایات مورد نقد و انتقاد قرار گرفتـــه و به شبه های وهابیون پاسخ داده شده است.

3- » نظام رهبری و آئین رهروی در اسلام «

          در این کتاب ثابت شده است که حق حاکمیت اولاً و بالذات به حضرت حق اختصــاص دارد. خالق عالم برای اعمال این حق انبیاء را گسیل و اولیاء را منصوب نموده است.

امامان معصوم علیهم السلام حق اعمال این حاکمیت را به فقهای عادل سپرده اند. ولایت فقیه با مردم سالاری دینی هیچگونه تضاد و تناقضی ندارد.

          مردم آزادانه خبرگان را همانند رئیس جمهور و نمایندگان مجلس انتخاب می نماینــد و خبرگان امت از میان مجتهدان جامع الشرایط یکی را به عنوان رهبر به مردم معرفی می نمایند.

          در بخش دوم این کتاب آئین رهروی و روش های پیروی از رهبران الهی براساس آیات و روایات و اخلاق اسلامی تبیین شده است.

4- » مبانی عرفان در حدیث و قـــرآن «

          این کتاب از آثار علمی پژوهشی مولف است. در این کتاب ضمن نفی نظراتی که عرفان را نشات گرفته از ملل و نحل غیر اسلامی تلقی می نمایند , اثبات شده است که عرفان اسلامی غیر از کتاب و سنت هیچگونه سرچشمه دیگری ندارد و قرآن و حدیث , سیره و سنت رسول الله و امامان معصـــوم علیهم السلام همـه اش عرفان اســـت.

در بخش نخست این کتاب عرفان و تصوف , رئوس ثمانیه , رابطه تصوف و عرفان , زبان اشاره و رمز , زبان عرفان , عرفان حقیقی و ادعائی , سرچشمه های عرفان , عرفان و قرآن و عرفان و سنت مورد دقت و بررسی همه جانبه قرار گرفته است.

بخش دوم کتاب مذکور عرفان نظری است که مباحثی از قبیل هویت غیبیه , اعیان ثابتـــــــــه , اسماء و صفات , واسطه قدیم و حادث , انسان , حقیقت وجود , وحدت وجود , تنزیه و تشبیه و تجدد امثال مورد بحث است.

          بخش سوم این کتاب عرفان عملی و مباحثی از قبیل منازل معنوی , احوال و مقامـــــات , اسفار اربعه , اطوار سبعه , مقام فناء , کشف و شهود , لقاء الله , نبوت و ولایت است.

5- » نماز معراج مومن «

          این کتاب حکمتهای نماز را مورد مطالعه قرار داده است. در این کتاب مباحثی مثل اهمیت نماز , نماز بازدارنده از فحشاء و منکر , نماز همیشگی , نماز اول وقت , وضو و حکمت آن , اذان و اقامه و فلسفه اذکار تکبیرات افتتاحیه و اسرار  آنها , نیت , قرائت , رکوع , سجود , تشهد و سلام همـــــــراه با حکمتهای لازمه و در سطح متوسطین سیر و سلوک مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

6- » روزه مهمانی خدا «

          این کتاب مجموعه مقالاتی است که به مناسبت اهمیت ماه رجب , اعتکاف , ماه مبارک رمضـان , لیله مبارکه قدر , لقاء رب , وداع جان سوز ماه مبارک , عید فطر و مراتب آن نوشته شده است اما هدف اصلی  کتاب , روزه و آثار وضعی آن تا حد ضیافت الله و مهمانی خدا و حضور مهمان در پیشگاه میزبان و رابطه آن با قصد قربت و نیت روزه دار و اثرات گرسنگی وکف نفس است.

7- » به سوی سرمنزل عنقا «

          این کتاب شرح مفصل غزل روح پرور امام است. » من بخال لبت ای دوست گرفتار شـدم «. در این کتاب مقدمات سیر و سلوک معنوی تا مرتبه والای فناء فی الله و بقاء بالله براساس نظرات اهل معرفت و بویژه امام راحل قدس سره الشریف مورد مطالعه قرار گرفته است. در قسمتی از این کتاب مسئله » اناالحق « شخصیت منصور وحدت وجود و مقام فناء بصورت مستوفی بحث و بررسی شده است.

8- » اخلاق و تربیت اسلامی «

          این کتاب تلفیقی از اخلاق و عرفان است که از بدو تالیف تاکنون در دانشگاه و در مقطع کارشناسی تدریس شده است. در این کتاب ضمن بیان کلیات , تعریف اخلاق و تربیت , فلسفه اخلاق , ماهیت مفاهیم اخلاقی , اطلاق یا نسبیت اخلاق , مکاتب اخلاقی بصورت فشرده بررسی شده است. انسان , ترکیب روح و جسم , نفس , مراتب نفس , قوای نفسانی و لزوم مبارزه با نفس فصل دیگر این کتاب است.

غرض آفرینش , مقام عبودیت , جبر و اختیار , انسان و مسئولیت , انسان و فطرت از مباحث دیگر این نوشته است.

          قسمت پایانی کتاب که بحثهائی از قبیل یغطه , تفکر , ایمان , یقین , توبه , تقوی , اخـــلاص , مرابطه و عشق است که بصورت اخلاق تلفیقی با عرفان تهیه و تدوین شده است.

فهرست مقالات علمی و پژوهشی دکتر عزت الله دهقان که اکثراً در مجامع علمی و مجلات پژوهشی ارائه شده اند:

1-    استاد مطهری ( شخصیت جامع ).

2-    انسان از دیدگاه قرآن.

3-    تعلیم و تربیت در نهج البلاغه.

4-    چهارنامه از رسول اعظم صلی الله علیه و آله وسلم منشور سیاست خارجی حکومت اسلامی.

5-    حفظ و انتقال فرهنگ شیعه از طریق شعر.

6-     دعاء علی علیه السلام و آثار تربیتی آن.

7-    سیری در مدیریت قرآن.

8-    شخصیت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی براساس ( مکاتیب ) وی.

9-    شرح حال مرحوم حجت الاسلام والمسلمین آشیخ ولی الله صالحی در یادمان عالمان و شهدای روحانی شهرستان ازنا.

10-علل غیبت حضرت بقیه الله عجل الله تعالی فرجه.

11-علی علیه السلام و نماز.

12-فرهنگ عاشورا.

13-قطره ای از غدیر.

14-کرامت انسانی از منظر عرفانی امام خمینی.

15-مدیریت اسلامی.

16- مقام رهبری , ولی یا وکیل مردم؟

17-میثاق فطرت.

18-نقد نوشته های آقای مهاجرانی وزیر سابق ارشاد در خصوص قرائت های دینی در شماره های متعدد اطلاعات.

19-  وحدت وجود از دیدگاه مرحوم آقا محمدرضا قمشه ای.

20- وحدت وجود از دیدگاه مرحوم فیض کاشانی.

مقالات متعدد دیگری در سالهای مختلف و در روزنامه های مختلفه چاپ شده است که از ذکر آنها خودداری می شود.

نظرات 2 + ارسال نظر
[ بدون نام ] چهارشنبه 27 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 01:12 ق.ظ

این دور نماینده ای ان شا الله.
خیلی ها رو می شناسم که می خوان این دور به شما رای بدن.
موفق باشید

[ بدون نام ] چهارشنبه 27 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 01:06 ب.ظ

تا چنین افرادی موندن چرا باید امثال .... نماینده ما بشوند؟؟؟؟
از ماست که بر ماست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد